Varhaisperuna eli uusi peruna on kesäherkku. Monet syövät ensimmäiset uudet perunat juhannuksena.

Uudet perunat tulevat taas

Suomalaiset uudet perunat ovat kaupoissa. Varsinainen uusien perunoiden kausi alkaa juhannusviikolla.

Uudet perunat kypsyvät Etelä-Suomessa jo kesäkuun alkupuolella. Pohjois-Suomessa uudet perunat kypsyvät juhannuksen tienoilla.

Ensimmäiset uuden sadon perunat nostetaan maasta perinteisesti Turun saaristossa.

Uusi peruna eli varhaisperuna kypsyy varhain kesällä. Uusi peruna nostetaan maasta jo alkukesästä. Uusi peruna on perinteinen suomalainen kesäherkku. Uusi peruna nautitaan usein kalan, tillin ja voikastikkeen kera.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste