Varhaisperuna eli uusi peruna on suomalainen kesäherkku. Monet syövät ensimmäiset uudet perunat juhannuksena.

Uudet perunat tulevat kauppoihin

Kotimaiset uudet perunat tulevat pian kauppoihin. Ensimmäiset uuden sadon perunat nostetaan maasta yleensä Turun saaristossa.

Varsinainen kotimaan uusien perunoiden kausi alkaa yleensä juhannusviikolla. Tänä keväänä peruna on kuitenkin kasvanut tavallista nopeammin, koska sää on lämmin.

Kuivuus voi olla ongelma perunanviljelylle, jos sadetta ei tule kesällä.

Uusi peruna eli varhaisperuna on tavallista varhemmin kesällä valmistuva ja nostettava peruna. Uusi peruna on perinteinen suomalainen kesäherkku.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste