Työ vaatii yhä enemmän työntekijöiltä. Parin vuoden kuluttua mielenterveyden häiriöt voivat olla yleisin syy pitkiin sairauslomiin.

Työ vaatii yhä enemmän työntekijöiltä. Parin vuoden kuluttua mielenterveyden häiriöt voivat olla yleisin syy pitkiin sairauslomiin.

Työ rasittaa yhä enemmän

Yhä useampi työntekijä jää sairauslomalle tai lähtee eläkkeelle mielenterveyden ongelmien takia.

Monet tilastot kertovat, että suomalaisten mielenterveyden ongelmat varsinkin työssä kasvavat. Masennus on yleisin syy sille, että työntekijä jää eläkkeelle työkyvyttömyyden takia. Mielenterveyden ongelmat ovat yhä useammin sairauslomien syy. Työntekijät jäävät sairauslomille masennuksen, ahdistuksen ja unettomuuden takia.

Ilmiön voi selittää monella tavalla. Taloudella menee nyt hyvin. Työttömät saavat töitä, mutta heistä kaikki eivät kestä kovaa työtahtia.

Työelämä muuttuu koko ajan. Nyt työntekijöiltä vaaditaan oma-aloitteisuutta ja monipuolista osaamista. Samalla pitää säästää kaikesta

– Siinä mielessä en yhtään ihmettele tätä kehitystä, sanoo Kelan tutkija Jenni Blomgren Ylen haastattelussa.

Asiantuntijat sanovat, että ongelmat helpottuvat, jos potilaaat pääsevät ajoissa keskustelemaan terapeuttien kanssa. Terapeuteista on nyt kova pula.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste