Eduskuntavaalien tuloslaskenta sunnuntaina oli jännittävä loppuun asti. Vasta keskiyöllä varmistui, että SDP on suurin puolue. Se sai 17,7 prosenttia äänistä. Perussuomalaiset sai melkein yhtä paljon ääniä, 17,5 prosenttia.
Opposition puolueet voittivat eniten. Oppositio tarkoittaa puolueita, jotka olivat hallituksen ulkopuolella. SDP sai kuusi uutta kansanedustajaa. Vihreät sai viisi uutta kansanedustajaa ja vasemmistoliitto neljä.
Vaalien suurin yllätys on kuitenkin se, että perussuomalaiset menestyi niin hyvin. Perussuomalaiset on nyt Suomen toiseksi suurin puolue. SDP:n tulos oli huonompi kuin, mitä ennusteet ennustivat.
Keskusta kärsi suurimman tappion. Se menetti peräti 18 kansanedustajaa.
Hallituksen muodostaminen on nyt vaikeaa. Yksikään puolue ei ole selvästi suurin. SDP, perussuomalaiset ja kokoomus ovat melkein yhtä suuria. Ne ovat eri mieltä monista asioista, esimerkiksi valtiontalouden hoidosta ja maahanmuutosta.
Suomalaiset valitsivat eduskuntaansa 92 naista. Naisten osuus eduskunnassa ei ole koskaan ollut näin suuri. Naisten osuus on suurin vihreissä. Puolueen 20:sta kansanedustajasta peräti 17 on naisia.
Suosituimpia kansanedustajia kutsutaan ääniharavoiksi. Paras ääniharava oli perussuomalaisten Jussi Halla-aho. Hän sai yli 30 000 ääntä. Toiseksi paras ääniharava oli vasemmistoliiton Li Andersson. Hän sai yli 24 000 ääntä. Kolmas oli kokoomuksen Antti Häkkänen, joka sai noin 20 000 ääntä.
Tulokset saattavat vielä muuttua ainakin kahdessa vaalipiirissä. Satakunnassa SDP saattaa menettää yhden paikan. Silloin SDP ja perussuomalaiset olisivat yhtä suuria eduskunnassa. Lapissa vihreät saattaa saada yhden kansanedustajan.
Äänten tarkastuslaskenta valmistuu keskiviikkoon mennessä. Siihen asti saamme vielä jännittää.
Lähteet Yle, Helsingin Sanomat, Iltalehti
