Talvivaaran kaivoksella on jälleen ollut ympäristöongelmia. Tällä kertaa seuraukset ovat ympäristön kannalta aiempaa vakavampia. Talvivaaran kaivoksen jäteveden allas eli niin sanottu kipsisakka-allas alkoi vuotaa reilu kaksi viikkoa sitten. Altaan jätevettä on päässyt runsaasti luontoon. Jätevesi sisältää esimerkiksi myrkyllistä uraania, nikkeliä ja muita raskasmetalleja. Sama allas vuoti jo kolmannen kertaa. Vuotoa pidetään vakavimpana Suomessa 2000-luvulla sattuneena ympäristöonnettomuutena.
Kaivoksen jätealtaaseen rakennetiin kiireellä turvapato. Rakennustöihin osallistui parisataa yhtiön työntekijää sekä varusmiehiä. Pato jää pysyväksi turvarakenteeksi.
– Luontoon ei pääse enää jätevettä. Kaikki jätevesi kyetään pitämään kaivosalueella, yhtiön viestintä- päällikkö Olli-Pekka Nissinen vakuuttaa.
Talvivaaran hallituksen puheenjohtaja, perustaja ja suurin omistaja Pekka Perä palasi kaivoksen johtoon. Hän väistyi johdosta vuosi sitten. Kehitysministeri Heidi Hautala on moittinut Perää suorasanaisesti ja vaatinut tätä tulemaan julkisuuteen ja ottamaan vastuun virheistä.
– Tilanne Talvivaarassa ei vaikuta olevan hallinnassa, Hautala totesi MTV3:lle.
