Professori Bengt Holmström tunnetaan myös siitä, että hän on arvostellut Suomen talouspolitiikkaa tiukasti.

Professori Bengt Holmström tunnetaan myös siitä, että hän on arvostellut Suomen talouspolitiikkaa tiukasti.

Taloustieteen Nobel Suomeen

Suomalainen taloustieteilijä Bengt Holmström saa Nobelin palkinnon.

Holmström saa taloustieteen Nobel-palkinnon yhdessä brittiläisen tutkijan Oliver Hartin kanssa. He saavat palkinnon sopimusteorian tutkimuksesta.

Holmströmin ja Hartin teoria auttaa ymmärtämään sopimuksia, joita taloudessa tehdään. Nykyaikaiset taloudet pysyvät koossa lukemattomilla sopimuksilla, kerrotaan Nobel-palkinnon perusteluissa. Holmströmin ja Hartin tutkimukset auttavat havaitsemaan ongelmat sopimusten suunnittelussa.

Bengt Holmström on 67-vuotias. Hän on syntynyt Helsingissä. Holmström on toiminut talous- tieteen professorina MIT- yliopistossa (Massachusetts Institute of Technology) Yhdysvalloissa vuodesta 1994. MIT on yksi maailman parhaista yliopistoista.

Holmström on ollut asiantuntijana monissa suomalaisissa yrityksissä, esimerkiksi Nokialla. Hän on myös arvostellut koulutuksen leikkauksia Suomessa. Hänen mielestään suomalaiset eivät tajua, kuinka huonosti maan talous voi.

Holmström on viides suomalainen, joka saa Nobelin palkinnon. Viimeksi presidentti Martti Ahtisaari sai rauhanpalkinnon vuonna 2008. Taloustieteen palkinto on 828 000 euroa.

Lähteet Helsingin Sanomat, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Taloustieteen Nobel Suomeen”

  1. Othman

    Kiitos artikkeliltä ( thanks for article )

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste