Sato oli melkein 70 prosenttia suurempi kuin vuoden 2018 sato. Luonnonmukainen ruoka eli luomuruoka tuotetaan luonnonmukaisella tavalla ilman myrkkyjä.
Yli 2,2 miljoonaa suomalaista käyttää luomutuotteita säännöllisesti. Silti luomuruokaa syödään Suomessa melko vähän.
Vain muutama prosentti Suomen ruoasta on luomuruokaa. Luomuruoan määrä kuitenkin kasvaa koko ajan. Yhä useammat haluavat syödä ruokaa, joka on tuotettu luonnonmukaisesti.
Puolet sadosta on kauraa
Suomessa noin 14 prosenttia kaikista pelloista viljellään luonnonmukaisesti. Yli puolet luomuviljoista on kauraa.
Suomessa suosituimpia luomutuotteita ovat hedelmät. Myös luonnonmukainen lastenruoka on suosittua. Yhä useammat syövät luomumunia. Suomessa noin 7 prosenttia kaikista kananmunista on luomua.
Myös luomumaidon määrä kasvoi viime vuonna. Luomumaitoa on nykyään monissa kouluissa. Noin 20 prosenttia päiväkotien ja koulujen rasvattomasta maidosta on luomua.
Metsämarjat ovat luomuruokaa
Suomalaiset ostavat luomua, koska he haluavat saada puhdasta ja terveellistä ruokaa, jonka tuotannossa ei ole käytetty myrkkyjä. Myös hyvä maku ja ympäristöystävällisyys ovat syitä, miksi suomalaiset ostavat luomuruokaa.
Suomessa luomuruokaa on myös metsissä. Esimerkiksi mustikat ja puolukat ovat terveellisiä ja hyviä marjoja. Jos poimii marjoja tai sieniä, kannattaa välttää maanteitä ja peltoja. Marjat ja sienet ovat puhtaampia, jos ne kasvavat kaukana teistä ja pelloista.
Lähteet EkoNu, ProLuomu, MT, Yle
