Eniten susia on Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.
Vuonna 2007 Suomessa oli vielä 300 sutta. Sen jälkeen susikanta on romahtanut. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos pitää syynä laajamittaista salametsästystä. Suden salametsästäjä voidaan nykyisin tuomita törkeästä metsästysrikoksesta.
Susikanta on kasvanut Susikannan hoitoon pyritään nykyisin vaikuttamaan myönteisin menetelmin. Satakunnassa toimii maailman ensimmäinen susisovittelija. Susisovittelijan tehtävänä on oikoa vääriä havaintoja ja neuvoa ja keskustella paikallisten ihmisten kanssa.
Susi luokitellaan Suomessa erittäin uhanalaiseksi lajksi. Susia tavataan Suomessa nykyään lähes koko maassa. Susi on Euroopan toiseksi suurin peto karhun jälkeen. Euroopan runsaimmat susikannat elävät Itä-Euroopassa.

Hei,
olen alkanut opiskella suomea.
Minulla on kysymys, mitä ”lajksi” tarkoittaa ?
Onko lajksi translatiivi ?
Terveisiä
Ludwig