Suomalaiset äänestivät 13 meppiä eli euroedustajaa EU-parlamenttiin. Noin puolet edustajista vaihtuu. Suosituin puolue vaaleissa oli kokoomus, toiseksi suosituin oli keskusta. Molemmat puolueet saivat läpi kolme edustajaa EU-parlamenttiin.
Eniten ääniä sai kokoomuksen ministeri Alexander Stubb. Muita ääniharavia eli suosittuja ehdokkaita vaaleissa olivat Perussuomalaisten Jussi Halla-aho ja keskustan Olli Rehn ja Paavo Väyrynen.
Kolmannelle sijalle vaaleissa tuli Perussuomalaiset. Heillä on jatkossa kaksi edustajaa EU-parlamentissa.
Vaalitulos oli huono Sdp:lle eli sosiaalidemokraateille. – Pahin pelkoni oli, että tulos on tämä, myönsi Sdp:n uusi puheenjohtaja Antti Rinne HS:n haastattelussa.
Sdp sai EU-parlamenttiin kaksi edustajaa ja oli neljänneksi suosituin puolue. Vasemmistoliitto, Vihreät ja Rkp eli Ruotsalainen kansanpuolue saivat kukin yhden edustajan EU-parlamenttiin. Kristillisdemokraatit eivät saaneet yhtään ehdokasta läpi.
Noin puolet edellisen kauden euroedustajista putosi EU-parlamentista. Äänestysinto nousi vähän edellisistä EU-vaaleista. Etukäteen arveltiin, että suomalaiset äänestäisivät nyt aikaisempaa innokkaammin. Näin ei kuitenkaan käynyt.
