Suomen valtion menot eivät kasva ensi vuonna, vaikka Suomen talous kasvaa. – Talouskasvu ei vielä näy julkisessa taloudessa, sanoi valtiovarainministeri Petteri Orpo. Hän esitteli valtion ensi vuoden talousarviota eli budjettia viime viikolla.
Orpo sanoi myös, että mitään jakovaraa ei ole. Hän tarkoitti, että valtion menoja ei lisätä, vaikka maan talous kasvaa.
Orpo haluaa, että valtio ottaa vähemmän velkaa. Hän haluaa myös, että valtio maksaa pois entistä velkaa. Valtio jatkaa säästämistä myös ensi vuonna. Vuoden 2018 budjetti on 400 miljoonaa euroa pienempi kuin tämän vuoden budjetti.
Valtio lisää kuitenkin rahaa joihinkin kohteisiin. Esimerkiksi armeija ja poliisi saavat enemmän rahaa. Työttömien haastatteluihin tulee lisää rahaa.
Valtiolla velkaa kahden vuoden menojen verran
Talouskasvu näkyy siten, että valtion verotulot kasvavat. Sen takia valtio ottaa vähemmän velkaa kuin aiemmin. Valtio ottaa kuitenkin ensi vuonna 3,4 miljardia euroa uutta velkaa.
Valtiolla on velkaa 111 miljardia euroa. Se on yhtä paljon kuin valtion kaikki menot kahdessa vuodessa.
Orpo lupaa, että kenenkään verotus ei kiristy. Palkkatulojen verotus saattaa siis laskea.
Hallitus päättää valtion ensi vuoden talousarviosta elokuun lopussa. Sitä kutsutaan budjettiriiheksi.
Lähteet Yle, HS
