Yhdistyneet kansakunnat eli YK julkaisee joka vuosi raportin, joka mittaa maailman maiden onnellisuutta. Oikeastaan onnellisuus on väärä sana kuvaamaan mittauksen tuloksia. Parempi sana on tyytyväisyys.
Maat saavat nimittäin paljon pisteitä siitä, jos elintaso on korkea. Pisteitä saa myös siitä, jos lahjontaa on vähän. Ja siitä, että ihmiset elävät vanhoiksi. Maan vapaus, ihmisten anteliaisuus ja toisista välittäminen tuovat pisteitä.
– He luottavat toisiinsa ja välittävät toisistaan. Se saa aikaan paremman elämän, kuvaa John Helliwell tyytyväisiä suomalaisia. Helliwell on yksi YK:n raportin tekijöistä.
Kaikki Pohjoismaat ovat seitsemän onnellisimman maan joukossa. Raportti mittasi 153 maan onnellisuutta. Afganistan jäi viimeiseksi.
Lähde: STT
Mitä on onnellisuus? Olemmeko onnellisia, kun olemme varakkaita? Ovatko varakkaat ihmiset onnellinen? Ovatko ihmiset sairaita, onnellisia? Onko onnellisuus itsestämme? Olemmeko onnellisia, kun näemme muiden ihmisten olevan onnellisia? Näemmekö kaikki onnellisuuden samalla tavalla? Onko se onnellisuutta vai tyytyväisyyttä? Kuinka onnellisuus lasketaan, kun kaikkien onnellisuus on erilainen? Olen onnellinen, kun olen yksin. Olen onnellinen, kun olen ihmisten kanssa. Olen onnellinen, kun aurinko paistaa. Olen onnellinen, kun sataa lunta. Mutta samat asiat voivat myös tehdä minusta surullisen.
Tykkäsin tästä mut onnellisuus voi olla myös negatiivistä eli se auttaa ihmisiä ymmärtämään toisiaan.
ok boomers