Kuvassa on Suomen ilmavoimien Hornet F-18 hävittäjä Pirkkalan lentokentällä.

Kuvassa on Suomen ilmavoimien Hornet F-18 hävittäjä Pirkkalan lentokentällä. Kone osallistui maaliskuun lopulla lentoharjoituksiin amerikkalaisten ja ruotsalaisten hävittäjien kanssa Selkämerellä.

Suomi Natoon vai ei?

Venäjän sotilaallinen uho saa monet miettimään, pitäisikö Suomen liittyä Natoon.

Nato on sotilaallinen puolustus-liitto, jonka vahvin jäsen on Yhdysvallat. Myös useimmat EU-maat kuuluvat Natoon. Suomessa ja Ruotsissa käydään keskustelua Natoon liittymisestä.

Suurin syy Nato-keskusteluun on Venäjän uhkaava toiminta Ukrainassa. Ukrainan kriisi näkyy myös siten, että Suomen, Ruotsin ja Yhdysvaltain ilmavoimat harjoittelivat yhdessä Selkämerellä maaliskuun lopulla.

– Erehdyimme Venäjän suhteen. Luulimme, että Venäjä muuttuu demokraattiseksi maaksi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Niin ei tapahtunut, sanoo kokoomuksen kansanedustaja Pertti Salolainen.

Natoon liittyminen jakaa puolueita ja suomalaisia. Kokoomus suhtautuu Natoon liittymiseen myönteisesti. Muut puolueet eivät kannata sitä tai suhtautuvat siihen varovaisesti. Suomalaisista runsaat 20 prosenttia kannattaa Nato-jäsenyyttä.

Naton puolesta – Nato puolustaa jäsenmaitaan hyökkääjää vastaan. Jos Suomi olisi Naton jäsen, saisimme sotilaallista tukea, jos joku maa hyökkäisi Suomeen, toteaa Pertti Salolainen.

Natoon kuuluminen olisi myös pelote. Esimerkiksi Venäjä ei ole koskaan hyökännyt Nato-maahan.

Natoa vastaan Venäjä vastustaa Naton laajenemista lähialueilleen. Venäjä vastustaa myös Suomen liittymistä Natoon.

– Suomella ja Venäjällä on yli 1 300 kilometriä yhteistä rajaa. Todennäköisesti Venäjä keskittäisi paljon asevoimaa Suomen rajan taakse, jos Suomi liittyisi Natoon, sanoo SDP:n kansanedustaja Johannes Koskinen.

– Nato-maana Suomen pitäisi ehkä osallistua muiden Nato-maiden sotiin. Suomi ei voisi olla puolueeton maailman kriisi- tilanteissa. Siksi keskusta kannattaa liittoutumattomuutta, sanoo keskustan kansanedustaja Paula Lehtomäki.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste