Kuvassa on hengityssuojaimia, jotka sopivat lääkärien ja sairaanhoitajien käyttöön. Hengityssuojaimet estävät koronaviruksen leviämistä.

Kuvassa on hengityssuojaimia, jotka sopivat lääkärien ja sairaanhoitajien käyttöön. Hengityssuojaimet estävät koronaviruksen leviämistä.

Suomeen tuli vääriä hengityssuojaimia

Koronaviruksen takia hengityssuojaimista on kova pula. Suomeen tilattiin ennen pääsiäistä iso lasti hengityssuojaimia Kiinasta. Ne hengityssuojaimet olivat vääränlaisia. Siitä seurasi iso kohu.

Maailmalla tarvitaan nyt erittäin paljon hengityssuojaimia. Syynä on koronavirus. Hengityssuojaimet suojaavat lääkäreitä ja sairaanhoitajia koronaviruksen tartunnalta.

Kaikki maat haluavat nyt lisää hengityssuojaimia. Suojaimien valmistajat eivät ehdi valmistaa tarpeeksi uusia suojaimia. Hengityssuojaimista on kova pula.

Myös Suomessa on liian vähän hengityssuojaimia. Suomen Huoltovarmuuskeskus (HVK) tilasi ennen pääsiäistä paljon uusia hengityssuojaimia Kiinasta. HVK on laitos, joka varmistaa, että yhteiskunta toimii poikkeustilanteessa. HVK pitää esimerkiksi yllä varastoja, joissa on terveydenhuollon varusteita.

Hengityssuojaimet saapuivat Suomeen, mutta pian kävi ilmi, että ne eivät olleet tarpeeksi hyviä. Hengityssuojaimet tilattiin lääkäreille ja sairaanhoitajille. Suurin osa suojaimista oli kuitenkin sellaisia, että ne eivät sovi lääkäreiden ja sairaanhoitajien käyttöön. Onneksi näitä hengityssuojaimia voi käyttää esimerkiksi palvelutaloissa ja palveluissa, joita viedään koteihin.

Hengityssuojainten tilauksessa oli muitakin epäselvyyksiä. HVK nimittäin tilasi suojaimet yrittäjiltä, jotka olivat tehneet talousrikoksia.

HVK:n johtaja Tomi Lounema erosi tehtävästään, kun epäonnistunut kauppa tuli julki.

Pääsiäisen jälkeen Suomeen tulle Kiinasta lisää suojavarusteita. Lentokoneet tuovat käsineitä ja hengityssuojaimia. Näiden suojainten pitäisi sopia lääkärien ja sairaanhoitajien käyttöön. Myös suomalaiset yritykset aloittavat kevään aikana hengityssuojainten valmistuksen.

Hengityssuojainten tarve yksin Suomessa on valtava. Helsingin Sanomien mukaan koronaviruksen takia Suomessa tarvitaan noin 100 miljoonaa hengityssuojainta kuukaudessa.

Lähteet: STT, Yle, Helsingin Sanomat

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste