Suomalaiset syövät epäterveellisesti

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.06.2016

Suomalaiset eivät syö ravintosuositusten mukaan. Se aiheuttaa terveyshaittoja monille.

Suomalaisten terveyttä uhkaa eniten epäterveellinen ravinto. Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen sanoo, että suuri osa suomalaisista ei syö suositusten mukaan. Laatikaisen mukaan monet eivät välitä terveydestään, eivätkä siitä, mitä he syövät. Monet ahmivat aivan liikaa suolaista ja makeaa.

Väärät ruokailutottumukset ovat uusimpien tutkimusten mukaan suurempi terveysriski kuin alkoholi, tupakka tai ilmansaasteet.

Laatikainen toteaa, että suuri osa suomalaisista ei syö läheskään niin paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä kuin pitäisi. Kalaa muistaa syödä kaksi kertaa viikossa vain joka kolmas suomalainen.

Suomalaiset syövät liikaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Puolet kansasta syö liian usein punaista lihaa. Laatikaisen mukaan sydän- ja verisuonitauteja sekä syöpää voi ehkäistä välttämällä epäterveellisiä ruokia.

Maailmanlaajuinen ongelma

Koko maailman viidestä miljardista aikuisesta jo pari miljardia on ylipainoisia. Huonosta ruokavaliosta on tullut tavallinen asia maailman kehittyneissä maissa. Koko maailmassa eniten terveysongelmia aiheuttavat ylipaino, aliravitsemus ja epäterveellinen ruoka.

Lähde Metro

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomalaiset syövät epäterveellisesti”

  1. Suomalainen pitää syövät liikaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Puolet kansasta syö liian usein punaista lihaa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)