Eduskunta päättää, osallistuuko Suomi Hornet-hävittäjillä Islannin ilmatilan valvontaan. Islannissa ei ole lainkaan omaa armeijaa.

Eduskunta päättää, osallistuuko Suomi Hornet-hävittäjillä Islannin ilmatilan valvontaan. Islannissa ei ole lainkaan omaa armeijaa.

Suomalaiset mukaan Islannin ilmavalvontaan?

Suomi osallistuu luultavasti parin vuoden kuluttua Islannin valvontaan kolmella hävittäjällä.

Suomi aikoo osallistua Islannin ilmatilan valvontaan yhdessä Norjan, Tanskan ja Ruotsin kanssa. Jos aie toteutuu, Suomi lähettää vuonna 2014 kolme F-18 Hornet -hävittäjälentokonetta tehtävää hoitamaan. Horneteissa on puolustuskäyttöön tarkoitettu aseistus.

Päätös osallistua muiden Pohjoismaiden kanssa Islannin ilmatilan valvontaan on aiheuttanut Suomessa poliittisen kiistan. Erityisesti kiistaa aiheuttaa se, että valvonta toteutetaan yhteistyössä sotilasliitto Naton kanssa. Entinen valtiosihteeri Risto Volanen väitti Ylen A-Studiossa, että Suomi on matkalla kohti Nato-jäsenyyttä. Siitä ei vain puhuta julkisesti.

Ulkoministeri Erkki Tuomioja kiisti väitteet. Tuomioja korostaa, että hallituksen Nato-kanta ei ole muuttunut.

– Meillä on Naton kanssa kumppanuussuhde, ei muuta.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste