Suomen ensimmäinen Special Lucia on 15-vuotias Elisa Kotisaari. Kotisaari käy yläkoulun yhdeksättä luokkaa. Hänen lempaineensa koulussa on musiikki. Kotisaari pitää tanssimisesta.
Ajatus Special Lucian valinnasta tuli kokkolalaiselta sosiaali- työntekijältä Mirka Johanssonilta. Ehdolla oli eri ikäisiä kehitys- vammaisia nuoria naisia ja tyttöjä.
Lucia valitaan 13. joulukuuta. Lucian valinta on tärkeä perinne ruotsinkielisille suomalaisille eli suomenruotsalaisille. Lucian muistopäivä on alun perin katolisen kirkon juhla. Lucia-neito pukeutuu valkoisiin, hänen päässään on kruunu ja hän kantaa kynttilää. Lucia tuo valon pimeyteen.
Lähteet Kokkola-lehti, IS, Yle
