Suuri sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus alkaa vuonna 2020. Uudistusta kutsutaan nimellä sote. Samalla syntyy 18 maakuntaa, jotka järjestävät sote-palvelut suomalaisille.
Hallitus sai juuri valmiiksi lait, joiden mukaan uudistus toteutetaan. Opposition puolueet vastustavat uudistusta kiivaasti.
Mutta suurimmat kaupungit vastustavat sotea ja uusia maakuntia vielä kiivaammin. Suuret kaupungit pelkäävät, että niiden rahat vähenevät uudistuksen jälkeen. Maakunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Ne saavat myös rahat sotepalvelujen järjestämiseen.
Helsinki sanoi ei sotelle
Viime viikolla Helsingin kaupunginvaltuusto ilmoitti, että Helsinki vastustaa sote- ja maakuntauudistusta.
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori puhui kaupunginvaltuuston kokouksessa. Vapaavuori sanoi, että hallitus on tyhmä tai vastuuton tai molempia.
Helsinki ja muut isot kaupungit kasvavat. Niissä on paljon työpaikkoja. Ne keräävät paljon verotuloja, joilla pidetään yllä hyvinvointia. Vapaavuori ja Helsingin kaupunginvaltuusto pelkäävät, että tämä hyvä kehitys katkeaa. Vapaavuoren mielestä maakunnat vievät liikaa valtaa isoilta kaupungeilta.
Eduskunta hyväksyy tai hylkää sote-lait kesäkuussa.
Lähteet Helsingin Sanomat, Yle
