Kokoomuksen Jaana Pelkonen oli vaalien äänikuningatar.

Sipilä on äänikuningas, Pelkonen äänikuningatar

Keskustan johtaja Juha Sipilä sai yli 30 000 ääntä Oulun vaalipiiristä. Naisten ykkönen Jaana Pelkonen keräsi melkein 16 000 ääntä Helsingistä.

Uutena edustajana eduskuntaan nousi vasemmistoliiton Li Andersson yli 15 000 äänellä.

Puoluejohtajista eniten ääniä keräsivät perussuomalaisten Timo Soini ja kokoomuksen Alexander Stubb. Myös RKP:n puheenjohtaja Carl Haglund keräsi suuren äänimäärän.

Uudessa eduskunnassa on edellistä vähemmän naisia. Naisedustajien määrä putosi 86:sta 83:een.

Eduskunnan keski-ikä nuorentui. Kansanedustajien keski-ikä on noin 47 vuotta. Äänestämässä kävi 70 prosenttia äänioikeutetuista.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste