Opiskelijat hakivat ruokaa noutopöydästä Unicafen Kaivopihan ravintolassa Helsingissä.

Ruokavalio vaikuttaa ilmastoon

Suomalaisten ruokailutavat pitäisi muuttaa ympäristö- ystävällisemmiksi. Ekologisella ruokavaliolla voidaan vaikuttaa ilmastoon.

Suomen ympäristökeskuksen (Syke) mukaan ilmastoystävällinen ruokailu vaatii lihansyönnin vähentämistä.

Kasvikset ja kala ovat ympäristöystävällistä ruokaa. Naudanliha, sianliha ja maitotuotteet sen sijaan kuormittavat elinympäristöä ja kiihdyttävät ilmastonmuutosta.

Erityisesti naudanlihan tuotanto kuormittaa ympäristöä todella paljon. Naudanlihaa kuormittaa ympäristöä monta kertaa enmmän kuin esimerksi broilerinliha.

Erityisesti nautojen kasvatus lihantuotantoa varten aiheuttaa hyvin paljon haittoja ilmastolle ja ympäristölle.

Lounasruokailu esimerkkinä

Suomalaiset syövät nykyisin melko paljon ulkona. Erityisesti julkiset ruokapaikat ovat tärkeässä asemassa, kun tarjotaan ympäristöystävällistä ruokaa. Näitä paikkoja ovat päiväkodit, koulut, oppilaitokset ja yritysten omat lounaspaikat.

Syken tavoitteena on, että ympäristölle ystävälliset ruoka-aineet lisätään ravitsemussuosituksiin. Tutkijat ovat sitä mieltä, että parhaimmillaan terveellinen ruoka voi olla myös ekologista.

Ympäristöystävälliseen ruokavalioon kuuluu enemmän kasviksia ja kalaa. Samalla muiden eläinperäisten maataloustuotteiden määrää vähennetään.

Pohjoismaisia ravitsemus-suosituksia uudistetaan tämän vuoden aikana.

Lähteet HS, Syke

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Ruokavalio vaikuttaa ilmastoon”

  1. Masi.nurminen

    Millä perusteella ruokavalio vaikuttaa ilmastoon? Miksi ihmeessä lihan syöntiä pitäisi vähentää ei siinä ole mitään järkeä. Minä en ainakaan vähennä lihan syöntiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste