Mies söi aamupalaa ravintolan terassilla Helsingin Lasipalatsin aukiolla 1. kesäkuuta.

Ravintolat saavat olla jälleen auki

Ravintolat saivat avata ovensa tänä aamuna. Ravintolat ovat olleet kiinni kaksi kuukautta koronaviruksen takia.

Ravintolat, kahvilat ja baarit ovat avanneet jälleen ovensa. Ravintolat saavat olla auki illalla kello 23:een. Alkoholin myynti täytyy lopettaa jo kello 22. Yökerhot eivät saa olla auki.

Eduskunta hyväksyi ravintoloiden avaamisen sillä ehdolla, että ne noudattavat rajoituksia. Ravintolat eivät saa päästää sisään yhtä paljon asikkaita kuin aiemmin. Terasseilla ei ole rajoitusta. Rajoituksia tarvitaan, jotta koronavirus ei leviä ravintoloissa.

Museot ja uimalat aukeavat

Myös monet muut koronarajoitukset muuttuivat maanantaina. Esimerkiksi museot, uimalat ja yleiset saunat saavat olla jälleen auki. Myös liikunta- ja harrastuspaikat ovat auki.

50 ihmistä saa jälleen kokoontua yhteen esimerkiksi juhliin. Aiemmin kokoontuminen rajoitettiin 10 ihmiseen. Kokoontumisrajoitus ei koske huvipuistoja ja eläinpuistoja. Rajoituksia ei ole myöskään lasten leikkipuistoissa.

Suomen tautitilanne on hyvä

Koronarajoituksia voidaan helpottaa Suomessa, koska tautitilanne on hyvä. Maanantaina Suomessa vahvistettiin 26 uutta tartuntaa vuorokaudessa. Suomessa on kaikkiaan 6 885 vahvistettua koronatartuntaa. Koronan aiheuttamaan tautiin on kuollut 320 ihmistä.

Viranomaiset sanovat, että koronaohjeiden noudattaminen on tärkeää. Kädet kannattaa pestä huolellisesti. THL:n ylilääkäri Taneli Puumala muistuttaa Ylen haastattelussa turvavälien noudattamisesta.

– Olen hyvällä mielellä siitä, että rajoituksia voidaan purkaa. Kevät on ollut monille raskas. Haluaisin kuitenkin muistuttaa turvavälien noudattamisesta. Hyvä käsihygienia on tärkeä asia.

Lähde Yle

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste