Eduskunnan puolueet keskustelivat seksuaalirikoksien estämisestä 15. tammikuuta. Pääministeri Juha Sipilä (kuvassa keskellä) kertoi, että hallitus tukee rangaistusten koventamista.

Eduskunnan puolueet keskustelivat seksuaalirikoksien estämisestä 15. tammikuuta. Pääministeri Juha Sipilä (kuvassa keskellä) kertoi, että hallitus tukee rangaistusten koventamista.

Rangaistukset kovenevat

Viime aikojen seksuaalirikokset herättivät myös puolueet. Puolueet kiirehtivät ainakin kolmea lakia. Niiden pitäisi vähentäää seksuaalirikoksia.

Kaikki eduskunnan puolueet tapasivat tammikuun puolivälissä. Puolueet keskustelivat siitä, mitä ne voivat tehdä seksuaalirikosten estämiseksi.

Tapaaminen pidettiin, koska Oulussa paljastui, että poliisi epäilee useita ulkomaalaistaustaisia miehiä seksuaalirikoksista. Epäiltyjen rikosten kohteena ovat lapset.

Ennaltaehkäisyä ja kovia rangaistuksia

Puolueet kiirehtivät rikoslain muutosta. Rangaistukset kovenevat, jos seksuaalirikos kohde on lapsi. Puolueet ehdottavat myös, että poliisi saa helpommin käyttää ihmisten henkilötietoja rikosten ehkäisyssä. Puolueiden kolmas ehdotus kohdistuu ulkomaalaistaustaisiin ihmisiin. Puolueet esittävät, että Suomen kansalaisuuden voi menettää seksuaalirikoksen vuoksi.

Myöhemmin hallitus päätti keinoista, joilla seksuaalirikoksia ehkäistään. Asiaa käsitellään enemmän kouluissa, sosiaalityössä ja nuorisotyössä. Poliisien määrä kasvaa varsinkin internetissä. Hallitus tehostaa turvapaikan-hakijoiden palautuksia. Esimerkiksi Irak ei ota takaisin ihmisiä, jotka eivät saa turvapaikkaa Suomesta.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste