Pitkät työmatkat huolestuttavat

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.08.2014

Pääkaupunkiseudulla työmatkojen pituus on kasvanut. Tämä huolestuttaa yhteiskuntasuunnittelijoita.

Pitkät työmatkat ovat raskaita ihmisille. Ne kuormittavat myös ympäristöä, koska työmatkat kuljetaan usein autolla.

Suomen ympäristökeskuksen ja Helsingin yliopiston yhteinen tutkimus osoitti, että Ruotsi on onnistunut paremmin ohjaamaan pääkaupunkinsa Tukholman kehitystä kuin Helsinki.

Tukholman keskusta on rakennettu tiiviimmin kuin Helsingin keskusta. Siellä on enemmän asuntoja ja työpaikkoja kuin Helsingissä. Keskustan ulkopuolella asunnot ja työpaikat ovat kätevien kulkuyhteyksien varrella. Esimerkiksi metrolla voi liikkua moneen suuntaan Tukholmassa.

Sen sijaan Helsingin seudulla on pieniä keskittymiä, joista liikkuminen julkisilla kulkuvälineillä on hankalaa. Monet joutuvat käyttämään autoa työmatkoihin ja kauppareissulla.

Tukholmassa sujuva raideliikenne

– Tukholmassa on paljon enemmän raideliikennettä kuin meillä Suomessa. Pysäkit ovat myös lähellä asuin- ja työpaikkoja, sanoo tutkija Panu Söderström.

Tukholmassa on myös rakennettu onnistuneesti esimerkiksi teollisuusalueille, jotka ovat jääneet tyhjiksi. Me olemme tästä kehityksestä jäljessä, Söderström lisää.

Helsingissä liikenteen suunnittelua vaikeuttaa myös sijainti, sillä Helsinki sijaitsee niemen kärjessä. Kaupungin eteläpuolella on meri, joten sinne ei voi rakentaa taloja tai vetää raitiokiskoja.

Tutkijoiden mielestä myös ruuhkamaksut toimivat hyvin Tukholman alueella.

– Kun maksut tulivat Tukholmaan, monet vastustivat niitä. Nykyään kuitenkin monet ovat tyytyväisiä tilanteeseen, sanoo erityisutkija Mika Ristimäki.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)