Perustulokokeilua on kritisoitu siitä, että siihen osallistuu aluksi vain työttömiä.

Perustulokokeilua on kritisoitu siitä, että siihen osallistuu aluksi vain työttömiä.

Perustulo kokeiluun ensi vuonna

Suomeen ehdotetaan parustulomallia. Työttömälle maksetaan 560 euroa verottomana käteen.

Perustulo on sosiaaliturvajärjestelmän malli, jossa kaikille kansalaisille maksetaan säännöllisesti niin sanottua kansalaispalkkaa.

Perustulokokeilu otetaan käyttöön ensi vuoden alussa. Kokeilu koskee aluksi 2 000 työtöntä henkilöä. Kokeiluun osallistujat ovat 25–58-vuotiaita. Kokeilu jatkuu kaksi vuotta.

Perustulokokeilu kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin. Hallitus haluaa korvata perustulolla suuren osan perusturvaetuuksista. Niihin kuuluvat esimerkiksi työmarkkinatuki, peruspäiväraha ja toimeentulotuki. Hallitus haluaa poistaa yhteiskunnasta niin sanottuja kannustinloukkuja.

Nykyisin osa ihmisistä saa niin korkeita etuuksia, että heidän ei kannata vastaanottaa pienipalkkaista työtä. Perustulo ei nosta kenenkään tuloja, eikä se poista ansiosidonnaista tukijärjestelmää. Kahden vuoden kokeilun aikana on tarkoitus selvittää, edistääkö perustulo työllistymistä. Perustulon maksaisi tulevaisuudessa Kela.

Työministeri Jari Lindström ehdotti aiemmin tässä kuussa, että yli 60-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät pääsisivät jatkossa eläkkeelle. Ehdotus sai laajaa kannatusta. Ratkaisun uskotaan antavan lisää mahdollisuuksia muille työttömille.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Perustulo kokeiluun ensi vuonna”

  1. m

    ihan hyvä

  2. vieras

    560 € kuukaudessa edistää ehkä vain kodittomuutta ja masennusta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste