Timo Soini (oikealla) pettyi vaalitulokseen, vaikka perussuomalaiset olivat vaalien suurin voittaja.

Timo Soini (oikealla) pettyi vaalitulokseen, vaikka perussuomalaiset olivat vaalien suurin voittaja.

Perussuomalaiset voittivat, mutta odotettua vähemmän

Kokoomus on edelleen suurin puolue.

Vaikka kokoomus on suurin puolue, se menetti kuntavaaleissa kannatustaan. Muutkin puolueet menettivät kannatustaan. Vain Perussuomalaisten kannatus kasvoi.

Kokoomus on edelleen Suomen suurin puolue. Se sai vaaleissa 21,9 prosenttia annetuista äänistä. Toiseksi suurin puolue SDP sai 19,6 prosenttia ja keskusta 18,7 prosenttia äänistä. Perussuomalaiset on neljänneksi suurin puolue, vihreät viides ja Vasemmistoliitto kuudes. RKP ja kristillisdemokraatit ovat edelleen Suomen pienimmät puolueet.

Vaalien suurin yllätys oli ehkä keskustan hyvä tulos. Puolueen kannatus on viime vuosina ollut vahvasti laskusuunnassa. Keskustalaiset voivat hyvällä syyllä puhua torjuntavoitosta. Ennen vaaleja monet pitivät varmana, että Perussuomalaisten kannatus nousee keskustaa korkeammaksi. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste