Suomalainen osaaminen näkyy nykyisin erityisesti tietokone- ja mobiilipeleissä sekä piirroselokuvissa. Angry Birds -peli on jo valloittanut maailman. Samaa yrittää nyt Niko – Lentäjän poika -animaatioelokuvan jatko-osa. Uuden piirroselokuvan nimi on Niko 2 – lentäjäveljekset.
Nikon ensimmäinen osa menestyi neljä vuotta sitten Suomen lisäksi ainakin saksankielisessä Euroopassa. Tekijöitten mukaan toisen Nikon tekeminen kesti erityisen kauan. Tämä johtui siitä, että elokuvasta haluttiin tehdä myös 3d- eli kolmiulotteinen versio.
Suomalainen animaatio-osaaminen on muutenkin kovassa kurssissa maailmalla. Valtava Disney-yhtiö käyttää suomalaisia tekijöitä uuden sarjansa hahmojen luomisessa. Tämä voi onnistuessaan tietää valtaisaa huomiota suomalaisille piirroselokuvien tekijöille.
Suomalainen studio Anima Boutique tekee parhaillaan hahmoja tähän Disneyn sarjaan. Valmiina sarjaa esitetään yhtiön omalla tv-kanavalla ympäri maailmaa. Suomalaisten suunnittelijoitten piirtämät hahmot olivat Disneyn mielestä niin hyviä, että ne syrjäyttivät yhtiön omien suunnittelijoitten tekemät valmiit hahmot.
Anima Boutiquen perustajat, Joonas Utti ja Anttu Harlin toteavat Helsingin Sanomien haastattelussa: – Sarja on suunnattu 7–14 -vuotiaille pojille, jotka pitävät piirretyistä ja komediasta. Harlinin mukaan animaation ydin on nimenomaan hahmo. Myös pelien suunnittelu aloitetaan hahmon luomisesta. Mielenkiintoisen ja ainutlaatuisen hahmon luominen on haastava ja vuosia kestävä työ.
Peliteollisuus työllistää Suomessa 1 500 ihmistä. Suomalaisten suunnittelijoitten suosituimpia titeokonepelejä ovat Max Payne ja Clash of Clans. Viime vuosien aikana painopiste on siirtynyt tietokonepeleistä mobiilipeleihin. Mobiilipelejä pelataan taskussa mukana kulkevalla älypuhelimella.
Suurin suomalainen peliyhtiö Rovio onnistui loistavasti hahmon luomisessa. Angry Birds -pelejä on ladattu maailmanlaajuisesti yli miljardi kertaa.
