Sinikettu on yleisin kettu turkisfarmeilla Suomessa. Naaras painaa 7–8 kilo- grammaa ja uros 10–15 kilogrammaa. Sinikettu on 65–72 senttimetriä pitkä.

Ongelmia turkisalalla

Turkisalalla on ongelmia talouden kanssa. Suomen valtio auttaa turkisalaa miljoonilla euroilla, mutta monen mielestä se on väärin.

Kolme neljästä ihmisestä on sitä mieltä, että Suomen valtion ei pitäisi antaa rahaa turkiskasvattajille. Tämä selvisi eläinoikeusjärjestöjen selvityksestä. Siinä kysyttiin, mitä ihmiset ajattelevat turkiseläinten kasvattamisesta. Useimmat haluavat kieltää turkistarhauksen Suomessa vähitellen.

Maria Frände ja Mikael Jungar ovat nuoria turkiskasvattajia Pensalasta. He ovat eri mieltä.

– Ymmärrämme, että ihmisillä on ennakkoluuloja turkistarhausta kohtaan. Me kuitenkin ajattelemme eri tavalla. Eläimiä kohdellaan hyvin niiden syntymästä kuolemaan asti, Frände ja Jungar sanovat.

Lähteet Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste