Katto, jolta 18-vuotias mies ampui yöllä ihmisiä.

Katto, jolta 18-vuotias mies ampui yöllä ihmisiä.

Nuori mies ampui ihmisiä Hyvinkäällä

Suomessa sattui jälleen nuoren miehen tekemä verityö.

18-vuotias Eero Hiltunen surmasi kaksi ihmistä Hyvinkäällä. Hän tappoi ihmiset perjantain 25. ja lauantain 26. toukokuuta välisenä yönä. Mies ampui talon katolta aseella kohti ihmisiä, jotka olivat Hyvinkään keskustassa ravintoloitten edessä ja kadulla. Seitsemän ihmistä loukkaantui ammuskelussa. Miehellä oli mukanaan kaksi asetta, joista toinen oli pienoiskivääri ja toinen hirvikivääri. Lisäksi hän oli piilottanut yhden aseen kotinsa lähelle metsään. Poliisi sai miehen kiinni lauantaiaamuna. Ampujalla ei ole aseenkantolupaa. Aseet hän haki luvatta vanhempiensa kotona sijaitsevasta asekaapista.

Ampuja on myöntänyt tekonsa ja hänet on vangittu epäiltynä kahdesta murhasta ja seitsemästä murhan yrityksestä. Minkäänlaista järkevää selitystä veriteolleen hän ei osaa kertoa. Hän pahoitteli tapahtunutta.

Aselain muutosta pohditaan Suomessa on tapahtunut viime vuosien aikana useita nuoren ihmisen ja nimenomaan nuoren miehen tekemiä joukkomurhia. Kouluampujat ovat iskeneet sekä Kauhajoella että Tuusulassa. Tätä ennen nuori mies räjäytti pommin vantaalaisessa kauppakeskuksessa.

Aseista ja aselupien saannista niihin on ollut paljon keskustelua. Arvostelijoiden mielestä aselakia pitäisi muuttaa nykyistä tiukemmaksi. Sisäministeriön työryhmä pohtii nyt, mitä suomalaiselle aselaille tulisi tehdä. Poliisiylijohtaja Mikko Paateron mukaan laittoman aseen saa kyllä hankittua, mikäli sellaisen haluaa.

Tiukemman aselain myötä hankinta saattaisi kuitenkin vaikeutua ratkaisevasti. Sen perusteella myös tällaisten harkitsemattomien veritekojen mahdollisuus pienenisi. Viranomaisten tulisi valvoa aseiden säilytystä paljon nykyistä tarkemmin ja tiukemmin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste