Neste kertoi syyskuun puolivälissä, että se aloittaa yt-neuvottelut eli yhteistoimintaneuvottelut. Yhtiö irtisanoo 470 ihmistä. Irtisanomiset koskevat Naantalin ja Porvoon jalostamoita.
Ilmoitus oli yllätys Naantalin kaupunginjohtajalle Jouni Mutaselle. Kaupunginjohtaja sanoo, että irtisanomiset ovat raskas isku kaupungille.
Nesteen mukaan perinteisten öljytuotteiden kysyntä on vähentynyt. Neste aikoo keskittyä tulevaisuudessa uusiutuviin energialähteisiin. Öljyä käytetään maailmassa vähemmän kuin aiemmin. Öljy on uusiutumaton energialähde.
Suomen valtio omistaa yli 40 prosenttia Nesteestä.
Lähteet STT, Yle
