Nainen ylittää tietä Helsingin Ruoholahdessa.

Yliopistokaupungit ovat naisvaltaisia alueita. Kuva on Helsingin Ruoholahdesta.

Naiset ja miehet asuvat eri alueilla

Väestöliiton uusi selvitys kertoo, että Suomessa nuoret naiset ja miehet hakeutuvat asumaan eri alueille.

Naiset muuttavat usein asumaan kaupunkeihin. Miehet taas asuvat useammin maaseudulla. Väestöliiton tutkijoiden mukaan tämä vaikuttaa parisuhteiden solmimiseen ja perheiden perustamiseen.

Tutkijat hämmästyivät, miten paljon eri alueet Suomessa eroavat toisistaan naisten ja miesten määrissä. Naisvaltaisia alueita olivat etenkin yliopistokaupungit. Nuoret naiset muuttavat niihin opiskelemaan nopeammin kuin miehet. Kaupungeissa asuu paljon yksineläviä naisia.

Maaseutu taas on täynnä nuoria miehiä, joiden on vaikea löytää naisystävää. Nuoret miehet asuvat pidempään lapsuuden koti- seudullaan. Myös nuoret miehet muuttavat usein kaupunkiin opiskelemaan. Heidän muuttoaan hidastaa kuitenkin yleensä armeijan tai siviilipalveluksen suorittaminen. Väestöliiton tutkijat sanovat, että sukupuolten jakautuminen eri alueille voi vaikuttaa myös lapsettomuuden kasvuun. Lapsettomia nuoria aikuisia on entistä enemmän.

Asialle on kuitenkin vaikea tehdä mitään. – Jos opiskelu- ja työpaikkoja on tasaisesti kaikkialla Suomessa, se voi tasata epäsuhtaa, kertoo tutkija Anneli Miettinen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Naiset ja miehet asuvat eri alueilla”

  1. sanna

    minä oli samamieltä

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste