Helsingissä järjestettiin ilmastomarssi lauantaina 20. lokakuuta. Marssille osallistui tuhansia ihmisiä.

Maapallon ilmasto lämpenee liikaa

Maapallon ilmasto muuttuu koko ajan lämpimämmäksi. Ilmastonmuutos aiheuttaa monia vaarallisia ilmiöitä. Kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi lokakuussa raportin maapallon tilasta.

Asiantuntijoiden mukaan tilanne on hälyttävä. Tutkijat sanovat, että saasteiden päästämistä ilmakehään pitää vähentää nopeasti. Muuten ilmasto lämpenee liikaa. Silloin muutosta ei enää voi pysäyttää.

Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa suurta vahinkoa ihmisille ja luonnolle. Suurin syy lämpenemiseen on hiilidioksidi, jota pääsee ilmakehään. Päästöjä syntyy paljon lämmön- ja sähköntuotannosta. Tutkijoiden mukaan öljyn, kivihiilen ja turpeen käyttö pitää lopettaa kokonaan.

Ilmaston lämpeneminen sulattaa arktisten alueiden jäätä. Se nostaa merenpintaa, aiheuttaa hirmumyrskyjä ja kuivuutta.

Tutkijoiden mukaan meidän kaikkien olisi muutettava elintapojamme, jotta maapallo pelastuu. Jokainen ihminen voi vaikuttaa omilla elintavoillaan edes vähän maapallon tilaan.

Euroopan unioni on toiminut päättäväisesti ilmastonmuutosta vastaan. EU:lla on tiukat tavoitteet ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Käytännön teot ovat kuitenkin lähes päinvastaisia. Maapallon päästöt ovat kasvaneet.

Lähteet HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


4 kommenttia uutiseen “Maapallon ilmasto lämpenee liikaa”

  1. Simon Amanat

    Kapitalismi järjestelmä aiheuttaa saasteiden maapallon ilmasto.

  2. Bilal 🥳

    Luulen, että ilmasto muuttuu ihmisen takia
    Koska Tämä aiheuttaa ilmaston saastumista

  3. Ali saleh abed . Zaidi

    Ihmisten tulisi vähentää sellaisten menetelmien käyttöä, jotka lisäävät ilmastovaurioita, ja luottaa muihin ilmastoa suojaaviin menetelmiin.esimerkki Käytä polkupyörää auton sijasta

  4. Rahel Bekele

    Minun mielestäni että, kierrättäminen on hyvä asia. se hyödyttää luontoa ja ihmisiä.mm muovin kierrätys on tärkeää luonnolle. jos muovin ei kierrätetä, se voi joutua mereen ja kalat voivat syödä sitä ja kuolla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste