Kuvassa on matkustajia Helsinki-Vantaan lentoasemalla syyskuussa 2020.

Maahantulon rajoitukset jatkuvat

Kaikki turistit eivät voi matkustaa Suomeen koronarajoitusten takia. Suomen hallitus päätti, että se jatkaa maahantulon rajoituksia 13. joulukuuta saakka.

Tämä tarkoittaa, että kaikista maista ei voi matkustaa Suomeen vapaasti.

Maahantulon rajoitukset on määrätty koronaviruksen takia. Rajoitusten avulla yritetään estää viruksen leviäminen ulkomailta.

Suomessa on vähemmän koronaa kuin monessa muussa maassa. Virus on kuitenkin levinnyt viime viikkojen aikana jälleen myös Suomessa. Koronatauti leviää erityisesti Uudellamaalla.

Tällä hetkellä Suomeen saa tulla ilman karanteenia vain seuraavista maista: Thaimaa, Japani, Etelä-Korea, Singapore, Australia, Uusi-Seelanti, Ruanda ja Vatikaani. Muista maista ei voi tulla Suomeen lomalle.

Työmatkaliikenne sallittu Ruotsista ja Virosta

Ruotsista ja Virosta saa matkustaa Suomeen ilman karanteenia, jos käy Suomessa töissä. Jos asuu pohjoisessa lähellä Ruotsin tai Norjan rajaa, saa liikkua rajan yli. Voi käydä esimerkiksi rajan toisella puolella kaupassa tai lääkärissä.

Suomalainen saa aina matkustaa ulkomailta kotiin. Suomesta on myös oikeus lähteä, jos laki ei sitä kiellä. Hallitus kuitenkin suosittelee, että suomalaiset eivät matkusta niihin maihin, joille on asetettu rajoituksia.

Monilla mailla on myös omia rajoituksia. Joistain maista ei saa matkustaa Suomeen. Suomalaiset eivät voi matkustaa kaikkiin maihin.

Rajoitukset vaikeuttavat matkailuyrittäjien toimintaa. Esimerkiksi hotelleissa ei ole tarpeeksi asiakkaita, koska turistit eivät voi matkustaa Suomeen.

Lähteet Valtioneuvosto, Rajavartiolaitos, Yle

Jutun kirjoittaja oli työelämäpäivityksessä Selkosanomissa. Kirjoittajan ammatti on suomen kielen opettaja.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste