Siilit ja muut luonnonvaraiset eläimet tarvitsevat nyt ihmisen apua. Kuivuus vaarantaa monien eläinten pesimisen ja poikaset.

Luonnoneläimet kärsivät kuivuudesta

Suomessa oli ennätyksellisen kuiva toukokuu. Luonnonvaraiset eläimet kärsivät, koska vettä ei ole satanut pitkään aikaan.

Monilla eläimillä on alkukesällä poikaset. Esimerkiksi siilien ja oravien voi olla vaikea löytää vettä poikasilleen.

Ihmiset voivat auttaa luonnonvaraisia eläimiä yksinkertaisilla tavoilla. Pihalle voi laittaa vettä matalassa astiassa. Eläimet pääsevät juomaan vettä vesiastiasta.

Eläinsuojeluneuvoja Hanna Al-Saedi Pirkanmaalta sanoo, että näin kuiva ilma on eläinten kannalta vakava asia.

– Siiliemot synnyttävät juhannuksen tienoilla. Oravaemojen poikaset ovat jo syntyneet, mutta niitä uhkaa menehtyminen vesipulan takia. Kaikki apu ihmisiltä on nyt tarpeen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste