Itä-Suomessa satoi paljon lunta vuodenvaihteessa. Suuria määriä lunta kasautui puiden oksille ja puiden latvoihin. Tällaista lunta kutsutaan tykkylumeksi.
Monet puut eivät kestäneet lumen painoa. Ne kaatuivat sähkölinjojen päälle. Monen puun latva tai oksat taipuivat sähkölinjojen päälle. Sähköt menivät poikki.
Jotkut talot Kainuussa olivat kolme päivää ilman sähköä. Kainuussa 150 sähkömiestä korjasi sähkölinjoja yli viikon ajan. Loppiaisen jälkeen suurin osa sähkökatkoista saatiin korjattua.
Puissa on yhä niin paljon lunta, että monet puut taipuvat tai katkeavat ennen kevättä. Metsänomistajat kärsivät suuria vahinkoja.
Lähde STT

Miksi tämänlainen uutinen pitää olla, koska itse en asu Kainuussa ja se ei ole minun ongelmani, vaan teidän, jotka asutte siellä peräkorvessa(Kainuussa)