Kaamos on päättynyt. Aurinko nousee Lapissakin. Kuvassa aurinko nousee hetkeksi Rovaniemellä.

Kaamos on päättynyt. Aurinko nousee Lapissakin. Kuvassa aurinko nousee hetkeksi Rovaniemellä.

Lapin kaamos päättyi

Kaamos päättyi Lapissa viime viikolla. Nyt myös Utsjoella aurinko näkyy päivällä, jos ei ole pilviä.

Kaamos tarkoittaa sitä aikaa talvella, jolloin aurinko ei nouse ollenkaan. Kaamos kestää pisimpään Suomen pohjoisimmassa osassa. Utsjoki on Suomen pohjoisin kunta. Siellä kaamos kesti kahdeksan viikkoa.

Utsjoella kaamos päättyi perjantaina 17. tammikuuta. Silloin aurinko nousi kello 11.56. Noin tunnin kuluttua aurinko laski. Päivä siis kesti noin tunnin.

Viikonvaihteessa Utsjoella syntyi talven pakkasennätys. Sunnuntaina Utsjoella oli -37,9 astetta pakkasta. Samaan aikaan Etelä-Suomessa oli 5 astetta lämmintä. Lämpötilojen ero oli yli 40 astetta.

Lähteet: STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


3 kommenttia uutiseen “Lapin kaamos päättyi”

  1. Alireza Husseini

    sain hyvän tieton

  2. Israa

    on hyvä tietää se

  3. NK

    Asun Rovaniemiella .Tama talvella ilma oli erilainen saa . Tammikutta oli lammin
    kuin aiemin. .

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste