Kuopion kouluhyökkäys järkyttää suomalaisia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.10.2019

Kuopion keskustan kauppakeskus Hermannissa tapahtui viime viikolla järkyttävä veriteko. Nuori mies puukotti viime viikon tiistaina Kuopiossa useita ihmisiä.

Hän käytti aseenaan suurta veistä eli sapelia. Tekijällä oli mukanaan myös ampuma-ase. Verityö tapahtui Savon Ammattiopiston tiloissa kauppakeskus Hermanissa.

Yksi ihminen kuoli ja 10 loukkaantui. Iskussa menehtyi ukrainalainen nuori nainen, joka opiskeli Suomessa. Hän asui puolisonsa kanssa Kuopiossa. Kaksi ihmistä loukkaantui vakavasti. Myös tekijä loukkaantui vakavasti. Poliisi käytti tekijän kiinniotossa ampuma-asetta.

Pohjois-Savon käräjäoikeus on vangitsi viime viikolla kouluhyökkäyksen epäillyn. Häntä syytetään murhasta ja yhdeksästä murhan yrityksestä. Epäilty on 25-vuotias Joel Otto Aukusti Marin. Hyökkääjä on opiston oppilas. Koululuokassa oli hänen opiskelukavereitaan. Hän on syntyperäinen Suomen kansalainen.

Poliisin mukaan tekijä toimi yksin. Teon syy eli motiivi ei ole tiedossa. Keskusrikospoliisi KRP arvioi, että kyseessä ei ole terrori-isku.

Lähteet Savon Sanomat, STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)