Eduskuntavaaleissa valitaan käytännössä myös Suomen seuraava pääministeri. Vaalien voittaja eli puolue, joka saa eniten ääniä, on yleensä myös pääministeripuolue. Suomessa on tapana, että hallituksen muodostamista yrittää ensimmäiseksi suurimman puolueen puheenjohtaja. Hänestä tulee pääministeri.
Ylen kyselyn mukaan SDP on suosituin puolue. Yle teetti mielipidekyselyn pari viikkoa sitten. Kyselyn perusteella Suomen seuraava pääministeri on SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne. Toiseksi suosituin puolue on kokoomus. Kokoomuksen puheenjohtaja on Petteri Orpo. Kolmanneksi suosituin puolue kyselyn perusteella on perussuomalaiset. Perussuomalaisten puheenjohtaja on Jussi Halla-aho.
MTV:n kyselyn perusteella suosituimmat puolueet hallitukseen ovat SDP ja vihreät. Myös RKP on kyselyn mukaan suosittu puolue hallitukseen. Kysely julkaistiin sunnuntaina.
Ennakkoveikkailujen perusteella seuraavassa hallituksessa ovat mukana SDP:n lisäksi ainakin kokoomus ja vihreät. Mukana voivat olla myös keskusta tai vasemmistoliitto.
Lähteet Yle, HS
