60 000 ekaluokkalaista aloittaa koulun tänä syksynä.

60 000 ekaluokkalaista aloittaa koulun tänä syksynä.

Koulut alkavat tällä ja ensi viikolla

Suurin osa kouluista aloittaa tänään torstaina. Turussa koulu alkaa vasta ensi viikon keskiviikkona.

Suomessa koulut alkavat eri kunnissa eri aikoina. Ainakin Rovaniemellä peruskoulu alkoi jo keskiviikkona 7. elokuuta. Suurin osa kouluista aloittaa tänään torstaina 8. elokuuta. Joissakin kunnissa koulu alkaa vasta ensi viikolla. Esimerkiksi Lahdessa, Joensuussa, Kuopiossa ja Vaasassa koulu alkaa ensi viikolla.

Kaikissa peruskouluissa on kuitenkin yhtä monta eli 190 koulupäivää lukuvuoden aikana. Jos koulu alkaa myöhemmin, on joululoma lyhyempi kuin muissa kouluissa.

Tänä syksynä peruskoulun aloittaa 60 000 ekaluokkalaista. Uusia lapsia syntyy Suomessa yhä vähemmän. Siksi myös koululaisia on yhä vähemmän. Niinpä koulujen määrä vähenee. Kunnat myös säästävät rahaa siten, että ne lopettavat pieniä kouluja ja rakentavat suuria kouluja.

Suomessa on nyt vähän yli 2 000 peruskoulua. Yli 1 500 koulua on lakkautettu 30 viime vuoden aikana.

Lähteet Opetushallitus, STT, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste