Suomessa on nyt vain muutama sata autoa, jotka liikkuvat pelkän sähkömoottorin voimalla. Vuonna 2030 niitä voi olla jo 250 000. Suomessa on noin neljä miljoonaa autoa. Kuvassa mies lataa sähköauton akkua.

Suomessa on nyt vain muutama sata autoa, jotka liikkuvat pelkän sähkömoottorin voimalla. Vuonna 2030 niitä voi olla jo 250 000. Suomessa on noin neljä miljoonaa autoa. Kuvassa mies lataa sähköauton akkua.

Kohti puhdasta energiaa

Suomessa on 15 vuoden kuluttua paljon sähköautoja. Kivihiilestä luovutaan vähitellen. Näin tapahtuu, jos Suomen hallituksen tavoitteet toteutuvat.

Hallitus julkaisi tavoitteensa ilmasto- ja energiasuunnitelmassa marraskuun lopulla. Suunnitelma on nyt eduskunnan käsittelyssä.

Hallituksen tavoitteena on, että yli puolet energiasta olisi uusiutuvaa 2020-luvulla. Uusiutuvaa energiaa ovat esimerkiksi aurinko-, tuuli- ja vesivoima sekä maalämpö.

Hallitus haluaa myös lisätä biopolttoaineiden käyttöä. Biopolttoaineita tehdään esimerkiksi puusta, viljasta ja palmuöljystä.

Puhtaampaa liikennettä

Hallitus haluaa, että erityisesti liikenteen saasteet vähenevät. Tavoite on, että Suomessa on 250 000 sähköautoa vuonna 2030.

Autojen bensiinistä ja dieselöljystä kolmasosa olisi biopolttoaineita vuonna 2030. Sähköautojen ostajat saattavat saada tukia ja verohelpotuksia.

Myös EU ehdottaa, että biopolttoaineiden käyttö lisääntyy. Suomessa on pelätty, että biopolttoaineen valmistus tuhoaa metsiä. EU arvioi kuitenkin, että Suomessa tuotanto ei tuhoa metsiä.

Lähde Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste