Suomessa tuli voimaan uusi avioliittolaki 1. maaliskuuta 2017. Silloin samaa sukupuolta olevat parit saivat oikeuden mennä naimisiin ja adoptoida lapsia. Silti monet papit eivät suostu vihkimään heitä kirkossa.

Kirkko on vihkimisestä eri mieltä

Kirkko ei hyväksy samaa sukupuolta olevien parien avioliittoja. Esimerkiksi Helsingissä homopareja vihitään kuitenkin.

Uuden kirkolliskokouksen edustajat keskustelivat siitä, keitä papit voivat vihkiä avioliittoon. On keskusteltu jo kauan siitä, millaisia pareja evankelis-luterilaisen kirkon papit saavat vihkiä avioliittoon.

Uusi kirkolliskokous kokoontui elokuussa Turussa ensimmäistä kertaa. Kokouksessa keskusteltiin taas avioliitosta. Osa papeista haluaa vihkiä myös pareja, jotka ovat samaa sukupuolta.

Osa papeista on vahvasti eri mieltä. Heidän mielestään vain mies ja nainen voidaan vihkiä avioliittoon.

Kirkolliskokous haluaa estää kirkon hajoamisen. Siksi se yrittää löytää ratkaisun, joka sopii kaikille.

Lähteet Kyrkpressen, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste