Kuntavaalit lähestyvät. Nyt jo tiedetään, ketkä ovat ehdolla. Kuntavaalissa 28. lokakuuta valitaan liki 10 000 valtuutettua eri kuntien valtuustoihin. Eniten ehdokkaita on keskustalla, noin 8 400. Seuraavaksi eniten ehdokkaita on SDP:llä, liki 7 000.
Keskustalla ja SDP:llä on vähemmän ehdokkaita kuin edellisissä kuntavaaleissa. Jonkin verran laskua on myös Kokoomuksen (6 900), Vasemmistoliiton (3 400), Kristillisdemokraattien (1 850) ja RKP:n (1 350) ehdokasmäärissä.
Vihreät ja perussuomalaiset ovat saaneet listoilleen entistä enemmän ehdokkaita. Vihreillä ehdokkaita on yli 2 200, perussuomalaisilla yli 4 300. Puolueitten tavoite on saada vaaleihin paljon ehdokkaita. Kuntavaalissa ihmiset äänestävät usein henkilöä, jonka he jollakin tavoin tuntevat. Jos ehdokkaita on paljon, tuttuja ja niin myös ääniä kertyy enemmän.
Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Väätäinen perui ehdokkuutensa viime hetkellä. Hän on myös julkisuudessa arvostellut puolueen puheenjohtajaa Timo Soinia. Perussuomalaisten ehdokkaana on sen sijaan on entinen Kristillisdemokraatien kansanedustaja Toimi Kankaanniemi. Kankaaniemi perusteli puolueen vaihtamista sillä, että hän ei hyväksy nykyisen hallituksen EU-politiikkaa.
