Sorsa (kuvassa) hyötyy lämpimistä talvista. Nykyään sorsat löytävät talvellakin ruokaa, koska Etelä-Suomen järvet, lammet ja joet eivät jäädy.

Iso muutos lintujen elämässä

Ilmaston lämpeneminen vaikuttaa lintujen elämään monilla tavoilla. Jotkut linnut pienenevät, ja joidenkin väri vaihtuu. Uusi kirja nimeltään Linnut ja ilmasto kertoo uutta tietoa siitä, miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa Suomen lintuihin.

Kirjan ovat kirjoittaneet tutkija Aleksi Lehikoinen, tutkija Mari Pihlajaniemi ja valokuvaaja Heikki Eriksson.

– Lintujen elämä ei ole entisellään, sanoo Mari Pihlajaniemi Ylen haastattelussa.

Pihlajaniemi on yllättynyt, kuinka moneen asiaan lintujen elämässä ilmastonmuutos vaikuttaa. Esimerkiksi Etelä-Suomen linnut hyötyvät lämpimistä talvista.

Suomeen on tullut monia uusia lintulajeja etelästä. Monet vesilinnut viettävät nyt talvia Suomessa. Näitä vesilintuja ovat tukkasotkat, telkät ja isokoskelot. Ennen ne olivat Suomessa vain kesällä.

Monet Etelä-Suomen linnut asuvat nyt myös pohjoisissa metsissä. Metsoja ja teeriä on yhä vähemmän Etelä-Suomen metsissä. Toisaalta Pohjois-Suomen lintulajit joutuvat vaikeuksiin, kun ne joutuvat siirtymään yhä pohjoisemmaksi. Esimerkiksi riekko asuu nykyään aivan Lapin pohjoisosassa, lähellä Jäämeren rantaa.

Jotkut linnut sopeutuvat muutokseen nopeasti. Suopöllöt olivat ennen harmaita. Nykyään ne ovat enimmäkseen ruskeita. Ruskeat pöllöt pärjäävät hyvin metsässä, koska valkeaa lunta on vähän.

Tutkijat ovat havainneet, että varpuset ovat nykyään kevyempiä kuin ennen. Varpuset selviävät vähemmällä ruualla lämpiminä talvina.

Lähteet STT, Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste