Kirjan ovat kirjoittaneet tutkija Aleksi Lehikoinen, tutkija Mari Pihlajaniemi ja valokuvaaja Heikki Eriksson.
– Lintujen elämä ei ole entisellään, sanoo Mari Pihlajaniemi Ylen haastattelussa.
Pihlajaniemi on yllättynyt, kuinka moneen asiaan lintujen elämässä ilmastonmuutos vaikuttaa. Esimerkiksi Etelä-Suomen linnut hyötyvät lämpimistä talvista.
Suomeen on tullut monia uusia lintulajeja etelästä. Monet vesilinnut viettävät nyt talvia Suomessa. Näitä vesilintuja ovat tukkasotkat, telkät ja isokoskelot. Ennen ne olivat Suomessa vain kesällä.
Monet Etelä-Suomen linnut asuvat nyt myös pohjoisissa metsissä. Metsoja ja teeriä on yhä vähemmän Etelä-Suomen metsissä. Toisaalta Pohjois-Suomen lintulajit joutuvat vaikeuksiin, kun ne joutuvat siirtymään yhä pohjoisemmaksi. Esimerkiksi riekko asuu nykyään aivan Lapin pohjoisosassa, lähellä Jäämeren rantaa.
Jotkut linnut sopeutuvat muutokseen nopeasti. Suopöllöt olivat ennen harmaita. Nykyään ne ovat enimmäkseen ruskeita. Ruskeat pöllöt pärjäävät hyvin metsässä, koska valkeaa lunta on vähän.
Tutkijat ovat havainneet, että varpuset ovat nykyään kevyempiä kuin ennen. Varpuset selviävät vähemmällä ruualla lämpiminä talvina.
Lähteet STT, Yle, HS
Ilmaston lämpeneminen takia, eläimet ja linnut ovat myös vaikuttaneet siihen. Kuulin, että monta vuotta ennen Tampereella oli 30 pakasta astetta ja yli, mutta vietin viime talven ja tämän talven Suomessa, sain tietoa uutisista ja Televiostä, Helsingissä ja Tampereella ei ole paljon ollut lunta. Sää ei ole hyvin kylmä, kuten olen koskaan kuullut. Sää lämpenee ja muuttuu, joten linnut ja eläimet liikkuvat etelästä pohjoiseen Suomeen.