Kuvassa Stallhagenin panimomestari Mats Ekholm esittelee hylkyolutta.

Stallhagenin panimomestari Mats Ekholm esitteli hylkyolutta.

Ikivanha olut jäljennettiin

Ahvenanmaalainen panimo jäljensi 170 vuotta vanhan oluen.

Vanhoja olutpulloja löytyi neljä vuotta sitten Ahvenanmaan saaristosta laivan hylystä.

Olut tutkittiin Valtion teknologian tutkimuskeskuksessa VTT:ssä ja luotiin uudestaan belgialaisen yliopiston asiantuntijoiden avustuksella.
Laivan hylystä löytynyt olut oli pilaantunutta, ja siihen oli päässyt sekoittumaan merivettä.

Olut oli silti mahdollista jäljentää siitä löytyneiden bakteerien, kuolleiden hiivasolujen ja aromien perusteella. Panimo aikoo myydä olutta ensin Suomessa ja myöhemmin ulkomaillakin.

Maku on hedelmäinen ja raikas, mutta hentoinen.

Lähde: STT

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste