Suomi ostaa paljon hengityssuojaimia Kiinasta. Suojaimet tulevat Suomeen lentokoneilla. Kuvassa suojaimia puretaan Helsinki-Vantaan lentokentällä viime viikolla. Nämä suojaimet ovat todennäköisesti sitä, mitä Suomi on tilannut.

Suomi ostaa paljon hengityssuojaimia Kiinasta. Suojaimet tulevat Suomeen lentokoneilla. Kuvassa suojaimia puretaan Helsinki-Vantaan lentokentällä viime viikolla. Nämä suojaimet ovat todennäköisesti sitä, mitä Suomi on tilannut.

Hengityssuojainten tilaus epäonnistui

Suomeen tilattiin ennen pääsiäistä paljon hengityssuojaimia Kiinasta. Suojaimia testattiin Suomessa. Testeissä selvisi, että suurin osa suojaimista ei sovi sairaaloiden käyttöön. Ne sopivat kuitenkin hoivakotien työntekijöille.

Huoltovarmuuskeskus HVK tilasi kiinalaisia hengityssuojaimia liikemies Onni Sarmasteen yritykseltä. Suojaimet maksoivat viisi miljoonaa euroa.

Nyt on selvinnyt, että näitä hengityssuojaimia ei voi käyttää sairaaloissa. Maskit aiheuttavat allergisia reaktioita käyttäjilleen.

Maanantaina aamulla HVK:n väliaikainen toimitusjohtaja Janne Känkänen kertoi Ylelle, että suojaimia ei voi käyttää ollenkaan. Päivällä HVK tarkensi, että suurin osa suojaimista sopii hoivakotien ja kotisairaanhoidon työntekijöiden käyttöön.

HVK:n mukaan Sarmasteen hengityssuojaimet eivät olleet sitä, mitä tilattiin. Sarmaste puolestaan väittää, että HVK ei edes tilannut suojaimia, jotka sopivat sairaaloiden käyttöön.

Janne Känkänen sanoo, että HVK:ssa ei ollut tarpeeksi osaamista, jotta tällainen suuri kauppa olisi onnistunut.

Keskusrikospoliisi tutkii, onko suojainten kaupassa tapahtunut rikos.

(Tämä Selkosanomien juttu julkaistiin alunperin 20.4. klo 13.45. Sitä korjattiin klo 15.10 uusilla tiedoilla, joita tuli HVK:sta.)

Lähteet: YLE, STT

Mitä mieltä olit jutusta?


4 kommenttia uutiseen “Hengityssuojainten tilaus epäonnistui”

  1. AlMIMAR ALI

    Olen aikaisemmin lukenut tämä uutinen netistä ja olen sitä mieltä että suomalaiset pitää itse valmistaa hengityssuoja

  2. Babatunde Toyin

    viela ei ole tulut aivan selva selvittusta! koko asiasta.

  3. Faleeha AL-Shammari

    Hei Suomi ei tarvitse Kiinasta tuotteita koska Suomi on vahva maa ja Suomessa löytyy ihan hyvin eläkkeet ja nii .

  4. Noor

    Corona on aiheuttanut koko maailmassa paljon ongelma. Suomessa on myös paljon sääntöjä esimerkiksi koulut,ravintolat ,kahvilat kiinni .Koronan Vuokses on paljon ihmisiä sairaalassa Sairaalaan tarvittiin nopeasti lisää suoja varusteita.Maskeja tilattiin Kiinasta ¹⁰ miljoonalla eurolla. Maskit olivat huonoja. Sairaala ei voi käyttää niitä.Rahat menee hukkaan,johtaja erotettiin vierasta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste