Hävikkiruokaa aletaan hyödyntää jo vuoden alussa Oulussa. Se saavutti suuren suosion. Nyt se on levinnyt ympäri maan. Lounaspaikkojen lisäksi hävikkiruokaa voi pian tilata myös aamiaispaikoista.
Asiakas varaa ruoka-annoksen puhelimen sovelluksella. Sen jälkeen hän noutaa annoksen ravintolasta. Annos on yleensä paljon halvempi kuin tavallinen lounas.
Sekä ravintolayrittäjät että asiakkaat ovat innoissaan. Kuopiolainen thairavintolan yrittäjä Jaana Honghin kertoo, että ravintola joutuu heittämään enää hyvin vähän ruokaa pois.
– Nämä annokset menevät melkein heti lounasajan jälkeen. Tämä on aivan ihanteellinen tilanne. Asiakkaat saavat hyvää ruokaa edullisesti. Meillä ei mene ruokaa hukkaan, Honghin sanoo Ylen haastattelussa.
Oulussa hävikkiruokaa voi ostaa kännykän ResQ-sovelluksella. Oulussa jo kymmenet ravintolat myyvät hävikkiruokaa.
Asiakas näkee sovelluksella, kuinka monta annosta on myynnissä ja mitä on tarjolla. ResQ:n lisäksi hävikkiruokaa välittävät ainakin sovellukset Lunchie, BuffetGo ja Froodly.
Eduskunta käsittelee parhaillaan lakialoitetta, joka velvoittaisi kaupat hoitamaan hävikkiruuan jakelua.
Lähteet Yle, Metro, Kaleva
