Jewel of the Seas -risteilyalus vieraili toukokuussa Helsingin Länsisatamassa. Aluksen kotisatama on Nassau Bahamasaarilla. Se risteilee enimmäkseen Karibialla.

Jewel of the Seas -risteilyalus vieraili toukokuussa Helsingin Länsisatamassa. Aluksen kotisatama on Nassau Bahamasaarilla. Se risteilee enimmäkseen Karibialla.

Harvinaisen paljon risteilymatkustajia

Helsinkiin tulee kesällä 400 000 päivämatkalaista laivoilla.

Helsinkiin odotetaan kesän aikana ainakin 285 kansainvälistä alusta. Niiden mukana saapuu yli 400 000 risteilyvierasta. Helsinkiin saapuu tänä kesänä ennätyksellisen paljon risteilyaluksia ja -matkustajia. Näin vilkasta ei ole ollut ikinä aiemmin.

Helsingin suosio johtuu yleisestä innostuksesta ja kiinnostuksesta Itämeren rannoilla sijaitsevia pääkaupunkeja kohtaan. Itämeren rannikolla on monia erilaisia kaupunkeja, joissa on erilainen kulttuuri ja turvallista.

Useimmat alukset pysähtyvät monissa kohteissa, jokaisessa viivytään yksi päivä tai vuorokausi. Yksi alus saattaa tuoda mukanaan yli 2 000 matkustajaa. Silloin matkustajien kuljettamiseen kaupungin keskustaan tarvitaan 40 linja-autoa.

Kaikista eniten aluksia saapuu Helsinkiin heinä- ja elokuussa. Silloin pääkaupungissa saattaa liikkua samana päivänä jopa kymmeniä tuhansia risteilyturisteja.

Matkustajien runsas määrä johtuu myös siitä, että alusten koko on kasvanut.

– Risteilyaluksia tuskin saapuu tulevaisuudessa enää juuri tämän enempää Helsinkiin. Risteilymatkustajia voi sen sijaan tulla paljonkin lisää, sillä alusten koot kasvavat edelleen. Näin sanoo Helsingin kaupungin risteilykoordinaattori Noora Heino Metro-lehdessä.

Alusten mukana tulevista matkailijoista monet ovat Yhdysvalloista sekä Keski- ja Etelä-Euroopasta. Erityisen paljon on saksalaisia, espanjalaisia ja ranskalaisia matkailijoita.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste