Al-Hol sijaitsee Syyriassa. Leirillä pidetään Isis-terroristien perheenjäseniä. Leirillä on 70 000 ihmistä, joista peräti 50 000 on lapsia. Joukossa on 40 suomalaista. Heistä 11 on naisia ja 30 lapsia.
Naisista viisi haluaa palata Suomeen. Ainakin yksi haluaa jäädä Syyriaan. Hän toivoo, että Isis pääsee uudelleen valtaan. Leirillä on ainakin kaksi suomalaista orpolasta ja kaksi muuta lasta, joilla ei ole vanhempia.
Lapset haetaan Suomeen mahdollisimman pian
Suomessa käydään kiivasta keskustelua siitä, pitäisikö heidät palauttaa takaisin Suomeen. Monien mielestä naiset ovat uhka turvallisuudelle. He matkustivat itse alueelle, koska he halusivat tukea terroristijärjestöä.
Hallitus ilmoitti maanantaina, että se on tehnyt yhtenäisen poliittisen päätöksen. Hallituksen periaatepäätöksessä on 10 kohtaa. Pääministeri Sanna Marinin mukaan tärkein asia on, että lapset palautetaan Suomeen niin pian kuin mahdollista. Hallituksen mukaan aikuisten auttamiseen ei ole velvoitetta.
Hallitus ja oppositio kiistelivät al-Holista tiistaina. Oppositio esitti myös epäluottamuslausetta ulkoministeri Pekka Haavistolle. Syynä on ulkoministerin toiminta asian hoitamisessa.
Lähteet STT, Yle
