Kuvassa on tiede- ja kulttuuri- ministeri Annika Saarikko. Saarikko kuuluu keskustapuolueeseen.

Hallitus  vähentää tieteen rahoitusta

Suomen hallitus vähentää yliopistojen tieteellisen tutkimuksen rahoitusta.

Hallitus neuvottelee joka kevät Suomen valtion rahojen käytöstä. Hallitus leikkaa valtion menoja menoja 370 miljoonalla.

Opetus- ja kulttuuriministeriö  eli OKM aikoo leikata tutkimuksen rahoitusta 35 miljoonalla eurolla joka vuosi. Yliopistot ovat järkyttyneet hallituksen suunnitelmasta.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon mukaan rahoituksen vähenemisen syy on valtion menojen leikkaus. Saarikko lupaa, että tieteen rahoitus säilyy suunnilleen samana, koska Suomi saa rahaa myös EU:n elvytyspaketista.

– Tieteen ja tutkimuksen rahoitusta ei saa heikentää.  Rahoitusta pitää vähentämisen sijaan lisätä. Tiede ja tutkimus ovat aloja, jotka synnyttävät uusia työpaikkoja Suomeen, Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo.

Lähteet Talouselämä, STT, Yle, HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.