Monet ajattelevat, että grilliruoka on pelkkää makkaraa ja grillikylkeä. Grillissä voi kuitenkin valmistaa hyvin monipuolista ruokaa, myös terveellistä ruokaa.
Vihanneksista saa maukkaita grillaamalla. Grillatut kasvikset ovat maukkaita ja terveellisiä. Paprika, kesäkurpitsa, herkkusieni, sipuli ja tomaatti sopivat hyvin grillattaviksi.
Kasvikset voi grillata ritilän päällä tai vartaassa. Pilko ennen grillausta kasvikset sopivan kokoisiksi paloiksi ja sivele ne öljyllä. Ne voi maustaa suolalla ja pippurilla.
Grillikasviksille sopiva kastike on myös helppo tehdä. Sekoita murskattua fetajuustoa, timjamia, maustamatonta jogurttia, murskattua valkosipulia ja hiukan hunajaa. Kastikkeeseen kannattaa lisätä myös hiukan suolaa ja pippuria.
Juttu on julkaistu Selkosanomissa kesäkuussa 2016.
