EU-kansalaiset haluavat luopua kesäajasta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.09.2018

Suurin osa EU-alueen asukkaista haluaa luopua kesäajasta. EU-kansalaiset eivät enää halua siirrellä kelloja kesäajan ja normaaliajan välillä.

EU järjesti kesällä kyselyn, jossa kysyttiin asukkaiden mielipidettä asiasta. Yli 80 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että kellojen siirtelystä voidaan luopua.

Kyselyyn vastasi peräti 4,6 miljoonaa ihmistä. Kyseessä on EU:n historian suurin joukkokysely. Ehdotus kesäajasta luopumiseen oli alun perin suomalaisten europarlamentaarikkojen ehdotus.

Kesäaika on järjestelmä, jossa kelloja siirretään yhden tunnin eteenpäin. Kesäaikaan siirrytään yleensä keväällä. Normaaliaikaan palataan taas syksyllä. Kesäaika päättyy tänä vuonna 28. lokakuuta.

Yksi kommentti artikkeliin ”EU-kansalaiset haluavat luopua kesäajasta”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)