Yksi luopujista on Sinisen tulevaisuuden Maria Lohela (kuvassa keskellä). Hän oli myös eduskunnan puhemies vuosina 2015‑2018. Valokuvataiteilija Elina Brotherus (kuvassa oikealla) teki Lohelasta muotokuvan, joka näkyy kuvassa vasemmalla.

Yksi luopujista on Sinisen tulevaisuuden Maria Lohela (kuvassa keskellä). Hän oli myös eduskunnan puhemies vuosina 2015‑2018. Valokuvataiteilija Elina Brotherus (kuvassa oikealla) teki Lohelasta muotokuvan, joka näkyy kuvassa vasemmalla.

Eduskunta nuorenee ensi keväänä

Eduskunta kokee tavallista isomman muutoksen ensi kevään eduskuntavaaleissa. Monet vanhat kansanedustajat ovat nimittäin ilmoittaneet, että he eivät asetu enää ehdokkaiksi.

Seuraavat eduskuntavaalit pidetään ensi huhtikuussa. Puolueet suunnittelevat jo, ketä ne asettavat ehdokkaiksi eduskuntavaaleissa.

Ainakin 20 kokenutta kansanedustajaa on jo kertonut, että he eivät asetu enää ehdokkaiksi. Heidän tilalleen valitaan todennäköisesti uusia, nuorempia kansanedustajia. Eduskunta siis nuorenee.

Eniten nuorenee keskustan eduskuntaryhmä, jonka keski-ikä on eduskunnan korkein, 55 vuotta. Ainakin kahdeksan keskustan kansanedustajaa luopuu. Heistä tunnetuimpia ovat Mauri Pekkarinen, Seppo Kääriäinen ja Mikko Alatalo. Pekkarinen oli kansanedustaja 40 vuotta, Kääriäinen yli 30 vuotta. Kumpikin on ollut myös ministerinä. Pekkarinen on nyt 71-vuotias, Kääriäinen on 70-vuotias ja Alatalo on 67-vuotias.

SDP:n Riitta Myller ja Lauri Ihalainen eivät asetu enää ehdolle. Myös SDP:n Eero Heinäluoma luopuu, mutta hän ei jätä politiikkaa. Heinäluoma asettuu ehdolle Euroopan parlamentin vaaleissa ensi keväänä.

78-vuotias kokoomuksen Pertti Salolainen jättää eduskunnan. Hän oli kansanedustaja yli 30 vuotta.

Vasemmistoliiton tunnetuin luopuja on 63-vuotias Kari Uotila. Hän oli kansanedustaja yli 20 vuotta.

Monet kansanedustajat vielä miettivät, asettuvatko he enää ehdolle.

Lähteet: Aamulehti, Ilta-Sanomat, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste